divendres, 20 de març del 2009

Montserrat Roig

1. PROPOSTA DE LECTURA

1. Ramona, adéu és una novel·la que presenta una complexitat estructural que pot dificultar la comprensió del text. Per aquest motiu us proposem unes activitats prèvies que us facilitaran les claus per a entendre millor aquest llibre. Abans de començar-lo a llegir, fullegeu-lo tot resolent les activitats següents:

a) Sobre l’estructura:
· De quantes pàgines consta aquesta novel·la?
211 pàgines.
· Si us és possible, compteu els capítols que té.
L'obra no te capìtols
· Localitzeu en quins casos s’utilitza la lletra cursiva al llarg del llibre.
Cuan parla la mare. Al principi i al final.
· Hi ha espais en blanc? Quina funció fan?
Si, cuan canvien de tema o de veus narratives o de dies. Diferenciar les veus narratives, per que s'intercalen, però tambè reflecteixen el diferent temps històric.
b) Sobre el títol:
· Fixeu-vos en el títol del llibre i digueu què us suggereix.
Que la protagonista, serà una dona
· Quina història penseu que s’hi explicarà?
La vida de tres dones.
c) Sobre l’argument:
· Amb l’ajut de la coberta posterior del llibre, expliqueu l’argument d’aquesta novel·la.
La vida de les tres dones, que es diuen Ramona
d) Sobre el temps:
· Quines pistes teniu per a saber en quin temps històric se situen els fets
d’aquesta narració?

Dons per que constanment parlen de la Guerra Civil, i el dieari de la Mundeta Jover i que perden les colonia de cuba i filipines.
e) Sobre l’argument:
· On us sembla que està situada la novel·la?
 A Londres.
 A Lleida.
 A Barcelona.
f) Sobre els personatges:
· Escriviu el nom de tres personatges que apareixen en el llibre.

Patricia, Katy i Nito

Ramona, Ramona i Ramona
g) Sobre les veus narratives:
· Llegiu les pàgines 10, 36 i 93, i digueu si els fets ens són narrats, en tots
tres casos, en primera persona.
pag 10 : parla la Mundeta Ventura.

pag 36: parla la vida de l'avia

pag 93 : és un dialeg de la Katy y la Mundeta mare


2. Una de les claus per a entrar a la novel·la és descobrir com estan narrats els fets.
Feu les activitats següents, que us ajudaran a entendre millor Ramona, adéu des del principi:
a) Localitzeu aquest fragment a la pàgina 25: Estava cansada, les varius em
tibaven la pell de les cames, els peus em feien molt de mal per les durícies [...]
després, busqueu aquest altre de la pàgina 161: Les cames ja no em feien mal, com si les varius s’haguessin tornat rajolins de mel.

L'obra comença i acaba amb la mateixa escena
b) Hi ha alguna semblança entre aquests dos fragments? Quins canvis hi veieu?

Sí, ja que els dos estan narrats en primera persona.


c) En tots dos casos s’utilitza la primera persona?

si


d) Els fets narrats poden fer referència al mateix personatge?

Sí, es la mare la que parla en els dos casos.

3. Entre les pàgines 18 i 21 hi ha una data que us permetrà saber en quina època se
situen els fets. Localitzeu-la.

17-3 del 1938

4. A la pàgina 31 hi ha una altra data.
a) Quina?

6-12-1894
b) Es tracta de la mateixa època?

No, hi ha més de 40 anys de diferencia.
c) S’expliquen els mateixos fets?
no, no s'expliquen els mateixos fets.
5. Llegiu de la pàgina 31 a la 49.


a) Quines dates apareixen en el diari de l’àvia?

des del 1984 fins al 2 de gener del 1919


b) Entre el 7 de desembre de 1894 i el 10 de gener de 1898 hi ha espais en blanc
significatius. Què creieu que separen?


 Diferents fets de la vida d’un mateix personatge.
 Èpoques i personatges diferents.